Recomandari nutriționale în hipertensiunea arterială

Hipertensiunea arterială este o afecțiune cardiacă foarte des întâlnită, dar ce se caracterizează prin manifestări pe care de cele mai multe ori, fie nu le realizăm, nefiind pregnante sau alarmante, fie adesea le trecem cu vederea. Astfel, presiunea sângelui în venele și arterele noastre va rămâne crescută pentru o perioadă îndelungată de timp și va produce efecte răvășitoare în organism, pe nesimțite. Dacă sesizați :

  • senzație de amețeală frecventă
  • dureri de cap
  • zgomote în urechi
  • tulburări de vedere sau privire încețoșată
  • grețuri
  • stare generală de rău

este posibil ca tensiunea dumneavoastră arterială să fie prea ridicată și este bine să vă adresați cât mai curând medicului de familie sau medicului cardiolog pentru un control amănunțit.

Pot trece ani până să realizăm care sunt de fapt cauzele acestor simptome, punându-le cel mai adesea pe seama oboselii, a unor schimbări de vreme, a lipsei odihnei, iar în timp starea de sănătate se poate agrava. Din acest motiv este foarte important ca tensiunea arterială să fie măsurată constant, iar în cazul instalării hipertensiunii arteriale, aceasta să fie diagnosticată și demarat tratamentul cât mai devreme posibil, pentru a evita complicațiile majore ce apar în această boală, afectând inima, vasele sanguine sau rinichii:

  • cardiopatie ischemică
  • infarct miocardic
  • aritmii
  • insuficiență cardiacă
  • accidente vasculare cerebrale
  • nefroangioscleroză cu insuficiență renală cronică

Tratamentul hipertensiunii arteriale are ca scop scăderea valorilor tensiunii arteriale la un nivel de siguranță maximă (sub 130/85 mmHg), un control constant al valorilor tensiunii arteriale, prevenirea sau minimizarea complicațiilor, sporirea speranței și calității vieții.

Deși, în principiu, tratamentul medicamentos se va impune în managementul hipertensiunii, există o serie de măsuri non-farmacologice pe care le puteți aborda pentru o și mai bună intervenție în stabilizarea tensiunii arteriale:

  • modificarea obiceiurilor alimentare și abordarea unora cât mai sănătoase
  • renunțarea la fumat
  • menținerea sau atingerea unei greutăți corporale optime
  • abordarea unui stil de viață cât mai activ
  • Includerea în rutină a diverselor tehnici de relaxare pentru reducerea nivelului de stress

În privința abordării dietetice, este nevoie să țineți cont de câteva principii:

  • Limitați aportul de sare : se recomandă ca aportul maxim de sare ingerat zilnic să fie aproximativ 6 g ( echivalentul a 2,5 g de sodiu). Evitați la gătire adaosul de sare, mai ales produsele de tip Delikat/ Vegeta și folosiți în schimb pentru un gust plăcut plante aromatice și condimente ce nu conțin sare
  • Evitați deshidratarea : este de preferat un aport de aproximativ 2,5 L/zi de apă sau ceai neîndulcit
  • Reduceți sau eliminați total consumul de alcool : singurul alcool permis este cel din vinul roșu, sec, un pahar de maximum 3 ori pe săptămână
  • Reduceți grăsimile animale, cele trans și evitați orice formă de gătire ce implică adaosul de ulei, cu precădere prăjirea în ulei. Alegeți în schimb surse de grăsimi prietenoase cu inima precum avocado, nuci, semințe și uleiuri crude de origine vegetală, cel mai recomandat fiind uleiul de măsline